پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:07 - 1395/01/30

توقف اصلاح قراردادهای کار با دستاورد "هیچ" برجام

در حالی طبق گفته معاون وزیر کار دائمی شدن قراردادهای کار به اجرایی شدن برجام مشروط شده بود، اکنون که به گفته ی رئیس کل بانک مرکزی تا به اینجا، ایران «تقریباً هیچ‌چیز» از اجرای توافق به دست نیاورده است، تکلیف قراردادهای کار چه می شود؟

کارگرآنلاین: سال گذشته سیدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزیر کار درباره مدل دولت برای دائمی شدن قراردادها گفته بود: با اجرای برجام، کارفرمایان آمادگی زیاد برای این‌کار دارند واگر رشد اقتصادی بهبود یابد آمادگی داریم این مدل را اجرا کنیم ولی اگر برجام به نتیجه نرسد، این قراردادها ساماندهی نمی شود.

حال که سیف اعلام کرده است تا به اینجا، ایران «تقریباً هیچ‌چیز» از اجرای توافق به دست نیاورده است، وضعیت قراردادهای کار چه می شود؟

*طرح وزارت کار روی زمین ماند

 به اعتقاد هفده تن، اقدامات بسیاری در حوزه روابط کار انجام شده است که  یکی از آنها طراحی مدلی است که به صورت همزمان امنیت شغلی و امنیت کارفرمایان را تأمین کند.این طرح "ساماندهی قرارداد کار" است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مدل ما مبتنی بر تجربیات موفق 20 اقتصاد برتر دنیاست و خلاصه آن این است که قراردادهای موقت را به کارهایی که ماهیت مستمر ندارند، محدود کنیم و همزمان فسخ قرارداد را برای کارفرمایان در جایی که در پی امنیت تولید و سرمایه‌گذاری هستیم، آسان کنیم. در کشورهایی مانند چین، کره و استرالیا زمانی که قرارداد موقت 3 بار تکرار شود آن را به دائم تبدیل می‌کنند، حال آنکه ما تبصره یک ماده 7 قانون کار را ده‌ها سال است که نتوانستیم روی آن کار کنیم؛ در این تبصره تأکید شده حداکثر مدت موقت برای کارهای غیرمستمر را شورای عالی کار باید تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

وی اضافه کرد: باید برای کارگر طبق تبصره یک ماده 7 کارهایی که جنبه مستمر دارد قراردادشان را به سمت دائم تبدیل وضعیت کنیم.  اگر برجام به نتیجه نرسد این قراردادها ساماندهی نمی‌شود و نمی‌توانیم مدل خود را پیاده کنیم. البته اگر برجام به نتیجه نرسد کارمان را ادامه می‌دهیم اما وقتی تحریم‌ها برطرف می‌شوند اقتصاد، آزاد و رقابتی می‌شود.

 به گزارش تسنیم، از صحبت های معاون وزیر کار اینگونه بر می آید که طرح  "ساماندهی قرارداد کار" روی زمین می ماند، چرا که برجام نتیجه خوبی برای کشور نداشته است و بر طبق گفته آقای هفده تن این طرح در صورتی انجام می‌شد که برجام به نتیجه رسیده بود.

*قرارداد سفیدامضا جرم است

  غلامرضا عباسی،  رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  درباره قراردادهای کار گفت: امضای سفید و قرارداد سفیدامضا جرم است و وقتی کارگران با این شرایط روبه‌رو می‌شوند و شکایت می‌کنند معمولاً نمی‌توانند ثابت کنند که کارفرمای آنها قرارداد سفید با آنها امضا کرده است.

 عباسی با بیان اینکه قراردادهای کار، معضلی در کشور است، افزود: 90 درصد کارگران ما دچار قراردادهای موقت شده و امنیت شغلی و اشتغال پایدار را از دست می‌دهند و از این نظر نگرانی بسیار بزرگی برای کارگران است.   قوانین و مقررات، فصل‌الخطاب هستند و در سال 69 قانون کار تصویب و اجرایی شد.در ماده 7 این قانون موضوع قراردادها مشخص شد و باید دولت آیین‌نامه اجرایی آن را در مدت 6 ماه تهیه می‌کرد و موضوع معین و مستمر و موقت بودن کار را مشخص و در کشور اجرا می‌کرد.

به‌ تأکید عباسی، کارفرما، جامعه کارگری و دولت‌ها هر کدام به نفع خود کار می‌کنند. علاوه‌بر اینکه قانون کار مشکلی ندارد بلکه مشکل در اجرا نکردن این قانون است. ما شرایط اقتصادی را درک می‌کنیم و کارفرمایان، جهادی کار می‌کنند اما این موضوع مشکل جامعه کارگری را حل نمی‌کند.

 به گزارش تسنیم، قراردادهای سفید امضاء وکوتاه مدت میان کارگر و کارفرما ، معضلی است که هنوز راهکاری جدی برای حذف آن ارائه نشده است. در حالی که قرارداد دائم کارگران به اجرای برجام مشروط شده بود، به نتیجه نرسیدن برجام نتیجه اش چه خواهد شد؟ادامه قراردادهای سفید و کوتاه مدت؟توقف طرح ساماندهی قرارداد کار؟

نظارت جدی دولت بر قراردادهای کارگری مهمترین نکته ای است که قطعاً از ادامه انعقاد قراردادهای یک طرفه،‌ ظالمانه و مبهم سفید امضاء جلوگیری خواهد کرد.آیا با اجرایی نشدن برجام نظارت دولت کمرنگ باقی خواهد ماند؟/تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین